Araç kiralamaya özel kredi desteği ile ikinci elde KDV, sektörü % 50 büyütebilir

2023 yılında 73 bin adet yeni aracı filosuna katan operasyonel araç kiralama dalında toplam araç sayısı bir evvelki yıla nazaran yüzde 3.7 artarak 254 bine ulaştı. Europcar Mobilite Küme Türkiye CEO’su Fırat Fidan, bu büyümenin kısıtlı olsa da 6 yıl sonra birinci sefer yaşandığını kaydetti.

Araç kiralamaya özel kredi desteği ile ikinci elde KDV, sektörü % 50 büyütebilir
Yayınlama: 20.03.2024
0
A+
A-


2023 yılında 73 bin adet yeni aracı filosuna katan operasyonel araç kiralama dalında toplam araç sayısı bir evvelki yıla nazaran yüzde 3.7 artarak 254 bine ulaştı. Europcar Mobilite Küme Türkiye CEO’su Fırat Fidan, bu büyümenin kısıtlı olsa da 6 yıl sonra birinci kere yaşandığını kaydetti.

Araç kiralama dalının 2024’te gerekli düzenlemeler yapılırsa her yıl yüzde 30-50 ortasında büyüme potansiyeli olduğunu belirten Fidan, “Sadece bu kesime özel kredi takviyesi ile kiralama dalını uçurmak mümkün. Bölümümüze özel olarak 2. el araçlarda KDV düzenlemesi yapılırsa ziyanlar bertaraf edilebilir. 2024, bunlarla ilgili çalışmaların sonuçlarını görebileceğimiz bir yıl” dedi

Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği’nin (TOKKDER) Mart 2024’te açıkladığı 2023 yılına ilişkin operasyonel araç kiralama dalı bilgilerine nazaran, sektör 2023 yılında 78 milyar 200 milyon TL’lik yeni araç yatırımı yaparak 73 bin adet aracı filosuna kattı. 2023 yılı sonu prestijiyle bölümün faal büyüklüğü ise 166 milyar TL olarak gerçekleşti. 

Verileri değerlendiren Europcar Mobilite Küme Türkiye CEO’su Fırat Fidan, sektörün toplam araç sayısının 2022 yılı sonuna nazaran yüzde 3,7 artarak 254 bine ulaşmasının ise 6 yıldan sonra birinci sefer büyüme istikametinde bir data olduğuna işaret etti. Fidan, “2018-2023 yılları ortasında uzun periyot kiralama parkı her yıl düşüş kaydetti. 2023 yılında çok kısıtlı da olsa 6 yıl sonra birinci kere büyüme geldi ve bir toparlanma sinyali aldık. Bu büyümeye en çok tesir eden faktör, yılın birinci yarısında devletin enflasyonun altında kalan fonlama maliyetleri bir öteki deyişle negatif faiz ile piyasayı fonlamış olması ve bu sırada araç alımlarının artması oldu. Yılın ikinci yarısında ise bu tablo büsbütün değişti” değerlendirmesini yaptı. 

Düzenleme çalışmalarının sonuçlarını bu yıl görebiliriz

Otomotiv sektöründe özellikle finansman maliyetlerindeki süratli artış, kredi maliyetleri, krediye ulaşmaktaki zorluk ve kısıtlar nedeniyle bu yıl pazarın yüzde 30-35 civarında daralabileceğini öngördüklerini hatırlatan Fidan, “Kiralama kesiminin ise otomotiv pazarı daralsa bile hacmini büyütebilme potansiyeli var. Hatta gerekli düzenlemeler yapılırsa, Türkiye her yıl yüzde 30-50 düzeylerinde bölümünü büyütebilecek potansiyele sahip” diye konuştu. Fidan, şöyle devam etti:

“Sadece bu bölüme özel KGF takviyeli özel kredi takviyesi ile kiralama bölümünü uçurmak mümkün. 2. el ticaretinde yapılacak olan KDV düzenlemesi de misal sonucu verebilir. Burada hakikat düzenlemeler ile tüm kiralama dalını olumlu etkileyecek bir büyüme ivmesi sağlanabilir. Bunun için sırf bizim kesimimize ya da TOKKDER üyelerine özel olarak 2. el araçlar üzerinde KDV düzenlemesi (giriş-çıkış eşitliği) yapılması durumunda oluşan ziyanlar bertaraf edileceği için bir büyüme beklenebilir. Bu bahisler özelinde zati TOKKDER çalışmalar yapıyor. Sonuçlarını 2024 yılında görebilme bahtımız var.”

Faizlerin düşmesi ve kredi hacmi, büyüme trendini belirleyecek

Faizlerin düşmesi ve kredi hacmini büyütecek gelişmelerin kiralama kesimindeki büyüme trendini 2024’te belirleyeceğini, operasyonel kiralama bölümünde 2023’te olduğu üzere hudutlu bir büyüme olabileceğini kestirim ettiklerini kaydeden Fidan, “Bu yıl faiz oranlarının yüksek seyretmesi sebebiyle araç kiralama kesiminin büyüme potansiyeline ulaşması güç olabilir. TÜFE oranları yıllık yüzde 50-60 trendinde olursa 2024 yılı araç kiralama bölümü büyümesi yüzde 3-5 olabilir. TÜFE oranları yıllık yüzde 25 ve altına hareket ettiğinde ise araç kiralama bölümündeki büyüme 2024 yılında yüzde 30’lara kadar ulaşabilir” diye konuştu. Fidan, bilgilere göre operasyonel kiralama bölümünün 2023 yılında araç satın alımı sırasında 42 milyar TL’lik vergi ödediğini, kesimin büyüme potansiyelini yakalaması durumunda bu orana da olumlu tarafta katkı verileceğini kelamlarına ekledi. 

Kullanıcılar daha fazla maliyet odaklı, SUV araçlara ilgi ise yüksek

Kiralama trendlerine de değinen Fidan, kısa periyot kiralamanın her geçen yıl büyümekte olduğunu, yüklü talebin ise akaryakıtlı ve otomatik araçlara olduğunu kaydetti. Fidan, geçen yıl alternatif yakıtlı araçların çok büyük bir gelişim göstererek dizel eserlerin daraldığı yılda değerli bir pazar hissesi elde ettiğini lisana getirdi.  

Kullanıcıların daha çok maliyet odaklı davrandıklarını tabir eden Fidan, “2010 yılı öncesindeki piyasa şartlarında kullanıcıların küçük farklar vererek paketleri yükselttikleri bir ortamdan, şu an yaşanan gelir kaybının da tesiriyle daha düşük maliyetli seçenekleri  tercih ettikleri bir ortama geçiş yapıldı. Bununla birlikte müşterilerimiz daha çok ekonomik araçları tercih etmelerinin yanı sıra fiyat-fayda oranının çok güzel olması durumunda SUV araçlara yöneldiklerini görüyoruz. Hibrit araçlara karşı da bir eğilim oluştuğunu söyleyebiliriz” değerlendirmesini yaptı. 

Çevre dostu araçların hissesi yüzde 9.3’e yükseldi

Sektörün araç parkında yer alan hibrit ve elektrikli araç hissesinin artmaya devam etmesinin dikkat alımlı olduğunu kaydeden Fidan, “Buna nazaran, bölümün araç parkının yüzde 41.4’lük kısmını dizel yakıtlı araçlar oluşturmayı sürdürürken, akaryakıtlı araçların hissesi yüzde 49.2’ye, hibrit ve elektrikli araçların hissesi ise yüzde 9.3’e yükseldi. Kiralama metodu sayesinde her ölçekte işletme, elektrikli araçları, başlangıç maliyeti ve ikinci el fiyat belirsizlik riski olmaksızın, makul aylık kira ödemeleri ile edinme imkanına kavuşuyor” dedi. 

İklim değişikliği ile uğraş, çevresel hassaslığın artması ve güç tasarrufu konusundaki hassasiyetin hem tüketici davranışları hem de üretici markaların stratejilerine yansıdığını lisana getiren Fidan, şöyle devam etti: “Özellikle elektrikli araçların operasyonel kullanım kolaylıklarının artması sonrası pazarda patlama olmasını ve paylaşımlı araç kiralamanın önümüzdeki 10 yıl içerisinde otomotiv piyasasındaki tüm ezberleri bozmasını öngörüyoruz. Fakat bu trende karşı ülkemizde birçok regülatif zorluklar da yaşanıyor. Tüm bu problemlerin tahlili ile pazar süratle yatırım almaya başlayacak ve büyüyecektir.”

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.